De laatste jaren wordt het nieuws over onze overheid en digitalisering overladen met negatieve beeldvormin. Alle digitale projecten mislukken, ze gaan ver over budget of ontsporen zelfs. We kunnen hierbij denken aan een bericht uit januari 2020 waarin een ICT-project bij het RVO ontspoort. Het project valt 20 miljoen euro duurder uit en de meerwaarde onduidelijk is. En u kent vast zelf ook wel voorbeelden? Hoe kunnen digitale projecten zo ontsporen en heeft een groot deel van de organisatie geen idee dat het project bestaat? Maar weinig mensen hebben kennis van de materie en er zijn maar een paar mensen die eigenlijk beslissen over het wel of niet doorgaan van het project. Durf jij een communicatiespecialist in je IT-project te zetten?

 

De rollen omdraaien

Wat zou er gebeuren als we, voordat we een nieuw IT traject starten, de rollen en het project omdraaien. In plaats van een digitaal en technisch plan, zetten we de business waarde, communicatie en adoptie van een traject samen voorop. Normaliter worden er duizenden uren aan ontwikkelwerk verricht en vervolgens komt men met een product of dienst op de proppen. Dit product of deze dienst blijkt dan óf niet te werken, óf achterhaald te zijn, óf creëert geen meerwaarde, óf heeft geen aansluiting bij de rest van de systemen van de organisatie en het kennisniveau van de mensen. Eerst begrijpen en dan oordelen. Door aandacht voor een valide businesscase, het verhaal visualiseren en begrijpelijk maken, zodat de mensen die er straks mee mogen werken voorbereid zijn. Ze kunnen hun ervaring in de praktijk spiegelen, waarmee de ontwikkelaars rekening kunnen houden met processen op de werkvloer of voorwaarden voor koppelingen met andere diensten en organisaties. Houdt oog voor een passend en haalbaar digitaal fundament.

 

Communicatiespecialist in je IT-project

Wat als wij communicatiespecialisten de leiding geven over digitale trajecten? Zij accepteren dan de vraag vanuit business managers en laten zich adviseren en ondersteunen door de juiste technische specialisten. Zou het volgens jou helpen om business & IT-teams elkaar beter te laten begrijpen? Zouden we dan beter rekening kunnen houden met de adoptie van hetgeen we ontwikkelen en er minder tijd verloren gaat in de ontwikkeling verderop?

Uitdaging

Zet bij uw volgende digitale traject eens een communicatie specialist in het team. Zorg dat zij of hij het traject begrijpt, zodat het verhaal niet alleen top-down, maar ook bottom-up kan worden getoetst. Visualiseer daarbij vanaf het begin datgene dat je van plan bent, zodat we allemaal over hetzelfde gaan praten. Raak verbaasd en verwonderd.

Durf je de weddenschap aan dat digitale trajecten dan kunnen rekenen op meer begrip, meer vertrouwen en een betere adoptie? Laat weten wat jij vindt! Naast alle ballen die je in deze Corona tijd in de lucht probeert te houden. Blijf gezond!

Meer weten, volg eens de masterclass ‘Slim visualiseren en beïnvloeden‘.

Neem contact met ons op

Scan gratis jullie IT-project

Een van de belangrijkste uitdagingen bij een IT-project is dat business & IT-teams samen begrijpen van wat we willen doen en wat we gaan doen.

Hoe gaat dat in jullie IT-project?
Ontdek het vandaag. Gratis en vrijblijvend en ga samen aan de slag.

Bekijk onze scan

You have Successfully Subscribed!